Lokomotywa spalinowa
Lokomotywa Gama spalinowa jest dedykowana w szczególności na rynek polski, ponieważ zastosowane rozwiązania konstrukcyjne uwzględniają specyficzne warunki polskiej infrastruktury kolejowej. Posiada nowoczesny napęd z jednym przekształtnikiem trakcyjnym chłodzonym cieczą i dwoma falownikami dwupoziomowymi na każdy wózek trakcyjny oddzielnie. Wyposażona jest w hamulec elektrodynamiczny i oporowy. Przeniesienie siły pociągowej z wózków na pudło odbywa się za pomocą skośnych cięgieł trakcyjnych.
Eksploatowana przez:
PKP Intercity
4 scenariusze zderzeniowe
Bezpieczeństwo obsługi i pasażerów w lokomotywach spalinowych Gama zapewnia specjalna konstrukcja kabiny maszynisty oraz elementy, których zadaniem jest zminimalizowanie skutków ewntualnego zderzenia. Wzmocniona klatka kabiny, której konstrukcję wykonano ze stali o najwyższych paramerach gwarantuje bezpieczeństwo maszyniście. W czasie kolizji najpierw siłę zderzenia przejmuje sprzęg, a kluczową rolę spełniają absorbery energii, które poza jej pochnianiem zapobiegają również wspinaniu się pojazdów na siebie. W drugiej fazie energię zderzenia pochłania tzw. honey comb /plaster miodu/ – blok specjalnie ukształtowanych elementów aluminiowych. Zamontowany pod kabiną zgarniacz uniemozliwia przedostanie się jakichkolwiek elementów pod koła pojazdu. Pojazdy Pesa spełniają normę EN 15227 w ramach 4 scenariuszy zderzeniowych – kolizji z pojazdem o takiej samej masie, wagonem towarowym, ciężarówką oraz pojazdem osobowym.
Lokomotywa wielofunkcyjna
Gama jest lokomotową ekologiczną i minimalizująca koszty utrzymania. Lokomotywa może być przeznaczona zarówno do obsługi pociągów towarowych do prędkości 140km/h jak i pociągów pasażerskich do prędkości 160km/h. Zaplecze socjalne zawiera w pełni wyposażoną kuchenkę z mikrofalówką, lodówką, czajnikiem.
Podstawowe dane techniczne lokomotywy 111 Db
-
Silnik trakcyjny
4 x 540 kW
-
Moc lokomotywy
2400 kW
-
Prędkość
do 140 km/h (160km/h)
-
Siła pociągowa przy rozruchu
do 275kN
-
Maksymalny nacisk na oś
206 kN
-
Napęd elektryczny
1 przekształtnik trakcyjny, 2 falowniki dwupoziomowe
-
System zabezpieczenia pociągu
SHP + CA + RS/ETCS (opcja)
-
System sterowania i diagnostyki
Mikroprocesory o strukturze rozproszonej
Lokomotywy PESA
Inne pojazdy z tej kategorii:
Życzymy udanej podróży
Zespół PESA Bydgoszcz