Nagrody

Pażdziernik 2006, 2013, 2014, 2015, 2016 – „Dobry Wzór” – Nagrody Ministra Gospodarki i Instytutu Wzornictwa Przemysłowego

Jak wspominają sami organizatorzy, tradycje konkursu sięgają roku 1993 – w reakcji Instytutu Wzornictwa Przemysłowego na zalanie polskiego rynku towarami zza dopiero co otwartych granic. Miał być sposobem na wyłonienie i nagrodzenie ambitnych produktów nowych polskich firm, odróżnienie ich od zagranicznej i PRL-owskiej tandety. Wtedy jednak nawet najwięksi (choćby bydgoscy) optymiści nie mogli przypuszczać, że za niespełna dekadę historię tej ekstraklasy polskiego designu – tak jak najlepsze kluby „piszą” historię Ligi Mistrzów – zacznie współtworzyć PESA. W 2006 roku bydgoski producent zgłosił do konkursu autobus szynowy 218c i… od razu zdobył tytuł „Dobry Wzór”. W kolejnych edycjach, ale akurat tych organizowanych w latach nieparzystych jury kwalifikowało produkty PESA do wąskiego finału: 2007 – pierwszą polską „rodzinę” tramwajów 120n, 121n i 122n, 2009 – Spalinowy Zespół Trakcyjny ATR 220, w 2011 – eletrycznego ELFA. Dwa lata później rozpoczęła się seria najbardziej spektakularnych sukcesów. Trzy tytuły „Dobry Wzór” i jeden tytuł indywidualny „Designer Roku” w ciągu czterech lat!

2013 – lokomotywa Gama Marathon

„Lokomotywa Gama Marathon zwraca uwagę oryginalną, starannie dopracowaną bryłą i dlatego może spełnić przełomową rolę w historii polskiej kolei, wnosząc wysoką wartość estetyczną do jej wizerunku, wpływając na prestiż przewoźnika oraz zadowolenie podróżnych. Konstrukcja lokomotywy została podporządkowana koncepcji stylistycznej i to założenie pozwoliło uzyskać nową jakość. Bryła zewnętrzna została starannie dopracowana. Sposób budowania powierzchni, ich płynność i logiczne przejścia pomiędzy widokami od przodu i z profilu, spójny z całością wykrój bocznej szyby, czy też przemyślane podziały płatów poszycia, dowodzą dobrego warsztatu projektanta.Na uznanie zasługuje dbałość o detale: nadanie reflektorom charakteru świateł zespolonych, podobnie jak w samochodach. Jakkolwiek estetyczna wartość wnętrza nie ma znaczenia dla odbioru pojazdu w przestrzeni publicznej, to warto jednak podkreślić, że współczesne wymogi stawiają estetykę miejsca pracy niemal na równi z ergonomią i poziomem jego technicznego zaawansowania. Bez wahania można stwierdzić, że lokomotywa Gama Marathon spełnia wymogi współczesności. Odpowiada na ogólnoświatowy trend i współczesne oczekiwania związane z funkcjonowaniem w przestrzeni publicznej tego typu pojazdu, które już od dawna wykraczają poza wartości czysto użytkowe i obejmują swoim zasięgiem także walory wizualne”.

2014 – Bartosz Piotrowski – „Designer Roku”

W latach 1994–1998 studiował na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 2006 otrzymał dyplom na Wydziale Architektury i Wzornictwa Przemysłowego ASP  w Gdańsku, natomiast w 2010 na tym samym wydziale obronił doktorat z wzornictwa przemysłowego pt. „Projektowanie czół pojazdów szynowych”. Od 2005 zatrudniony w PESA z polecenia profesora gdańskiej ASP Marka Adamczewskiego, którego zespół projektantów współpracował z bydgoską firmą. Jest szefem Działu Przemysłowego Projektowania w Departamencie Badań i Rozwoju tego przedsiębiorstwa oraz twórcą kilkunastu projektów pojazdów szynowych. Jego pierwszym projektem dla Pesy był wygląd spalinowego zespołu trakcyjnego 218M, a kolejnymi wygląd zewnętrzny i wewnętrzny elektrycznego zespołu trakcyjnego z rodziny Elf oraz wygląd zewnętrzny tramwaju Swing. Następnie zaprojektował sylwetki tramwajów Twist, Fokstrot, Krakowiak i Jazz, EZT z rodzin Acatus II i Acatus Plus, SZT z rodzin Atribo i Link, szerokotorowych pojazdów spalinowych 611M i 630M, lokomotyw Gama oraz wagonów piętrowych z rodziny Sundeck. W latach 2014–2015, wraz z zespołem, zaprojektował wygląd zewnętrzny i wnętrze EZT Dart, który zakończył dotychczasową linię stylistyczną Pesy rozpoczętą przez Elfa i ewoluującą w późniejszych pojazdach Link i Gama. Od 2010 wykłada wzornictwo na Uniwersytecie Technologiczno-Przyrodniczym w Bydgoszczy.

2015 – tramwaj 2014N Krakowiak (Twist Step)

Fragment werdyktu jury: „Tramwaj powstał dla Krakowa. Ma skuteczny układ napędowy: przyśpieszenia optymalne dla komfortu jazdy; skrócona droga hamowania; energia odzyskana przy hamowaniu jest wykorzystywana podczas rozruchu, przyśpieszania lub awarii. Podłoga przy wejściu znajduje się 300–350 mm nad szyną. Rampa dla wózków pozwala podróżować niepełnosprawnym i usprawnia wymianę pasażerów. Możliwa jest diagnostyka online stanu pojazdu.
Najdłuższy tramwaj w Polsce wyróżnia się elegancją. Łagodna linia, konsekwentne poziome podziały z dużą powierzchnią przeszkleń i obniżona sylwetka korzystnie wpływają na jednorodność bryły. Wewnątrz pozytywne wrażenie robi kolorystyka siedzeń i udany graficznie logotyp na oparciach. Jury przyznało nagrodę Dobry Wzór za wyjątkową umiejętność sprostania wymogom współczesności: zaprojektowanie tramwaju na specjalne zamówienie specyficznego klienta jakim było miasto Kraków, o czym świadczą urządzenia zapewniające komfort jazdy, zaawansowany system informacji pasażerskiej, dostępność złączy USB i uwzględnienie potrzeb rowerzystów – wzięcie pod uwagę user experience czyli doświadczenia klienta. Taki środek transportu publicznego z pewnością wpłynie korzystnie na wizerunek miasta.Tramwaj niskopodłogowy 2014N „Krakowiak”, którego producentem jest PESA Bydgoszcz S.A. zasługuje na wyróżnienie, gdyż został zaprojektowany i wyprodukowany przez polskich przedsiębiorców, w sposób innowacyjny i odważny, spełniający światowe standardy, a jednocześnie z dużą dozą dbałości o zaspokojenie specyficznych potrzeb komunikacyjnych Krakowa, co dowodzi, iż PESA będąc marką silnie rozpoznawalną za granicą i zdobywającą nowe rynki zbytu jest gotowa z najwyższą starannością zaspokajać potrzeby swoich lokalnych odbiorców. 2014N „Krakowiak” to najdłuższy (42,83 m) tramwaj produkowany w kraju”

2016 – Sundeck - skład piętrowy typu push-pull

Fragment werdyktu jury: „Pierwszy skład piętrowy typu push-pull (z ang. pchaj-ciągnij) polskiej konstrukcji, składający się z wagonu sterowniczego, wagonów środkowych oraz lokomotywy. Dobre rozwiązanie na trasach o dużym natężeniu pasażerów oraz dla stacji z krótkimi peronami. Dwupoziomowe, bezprzedziałowe wnętrze wagonów pozwala optymalnie wykorzystać przestrzeń pasażerską. Przy projektowaniu składu zastosowano wiele nowych rozwiązań stylistycznych i materiałowych. Prędkość maksymalna: 160 km/h. Najefektywniejszy jak dotąd skład wagonów odpowiadający na potrzeby komunikacyjne rozwijających się dynamicznie aglomeracji miejskich. Na wyróżnienie szczególnie zasługuje całościowe rozwiązanie funkcjonalne wnętrze wagonów, które spełniają wszystkie normy ergonomiczne pomimo trudnych i ograniczających warunków brzegowych narzucanych przez istniejący w Polsce system kolejowy, determinujący gabaryty pojazdu”.

Listopad 2013 – nominacja do Swedish Steel Prize

Szwedzka Nagroda Stali (zwana też Stalowym Oscarem) od 1989 roku wyróżnia tych, którzy – jak uznali organizatorzy konkursu – „robią dodatkowy krok w celu ulepszenia własnego biznesu, przemysłu i społeczeństwa poprzez innowacyjne wykorzystanie stali”. Nagroda jest uhonorowaniem dobrej inżynierii, współpracy i dzielenia się wiedzą i ma na celu zainspirowanie innowacji, które prowadzą do lepszego i bardziej zrównoważonego świata. Ideą tego przedsięwzięcia jest rozpowszechnianie wiedzy o stali o wysokiej wytrzymałości oraz o możliwościach jej wykorzystania w opracowywaniu lżejszych, bezpieczniejszych i bardziej przyjaznych dla środowiska produktów.

W 2013 roku PESA, jeszcze dekadę wcześniej przechodząca od napraw i modernizacji do projektowania i własnej produkcji pojazdów, znalazła się w czwórce finalistów wraz australijską fabryką naczep Tuff Trailers Pty Ltd., ze szwajcarskim producentem naczyń kuchennych Condeco oraz z amerykańskim Mack Trucks Inc. – należącym do Volvo – specjalizującym się w zawieszeniach do ciężarówek. To właśnie ona została nagrodzona w edycji 2013 „Stalowym Oscarem”, ale sama nominacja PESY do finałowej czwórki była historiycznym osiągnięciem.

Jurorzy uzasadniali je m.in. tak: „Wykorzystując zaawansowaną technologicznie stal o wysokiej wytrzymałości, firma PESA wyprodukowała nowe nadwozie wagonów kolejowych. Jest to jedyny dostępny na rynku spalinowy zespół trakcyjny do transportu pasażerów, który pomyślnie przeszedł wszystkie cztery testy zderzeniowe przewidziane przez nowe standardy europejskie. W projekcie wykorzystano stal o wysokiej wytrzymałości, co pozwala na znaczne zwiększenie ilości energii pochłanianej w przypadku kolizji”..

Marzec 2014 Financial Times Boldness in Business Awards

Prestiżowa nagroda dziennika „Financial Times” w kategorii „Przedsiębiorczość”. O znaczeniu tego osiągnięcia – nie tylko dla PESA, ale i dla całego polskiego przemysłu – świadczy fakt, że jeden z najstarszych i najbardziej opiniotwórczych dzienników świata nigdy wcześniej nie przyznał tej nagrody żadnej firmie z Europy Srodkowo – Wschodniej. Miarą prestiżu sukcesu PESA byli też jej konkurenci w finałowej stawce: m.in. Twitter, amerykański koncern naftowy Continental Resources, serwis internetowy Airbnb, poprzez który można rezerwować noclegi oraz aplikacja mobilna Uber, umożliwiająca wynajem samochodów.

Maj 2014 - Diament Forbes 2014 - Nagroda Ekonomiczna miesięcznika Forbes

PESA została uznana „diamentową” firmą woj. Kujawsko – Pomorskiego w rankingu tworzonym na podstawie analizy tysięcy przedsiębiorstw pod względem zwiększania ich wartości i najwyższym ratingu wiarygodności.

Maj 2014 „Polska marka na świecie” - Nagroda „Pulsu Biznesu” dla najlepszej ekspansji zagranicznej polskiej firmy w 25-leciu transformacji.

Znakomity pomysł dziennikarzy „Pulsu Biznesu”, by nagrodami indywidualnymi i zbiorowymi podsumować pod względem gospodarczym przełomowe w dziejach Polski ćwierćwiecze, przyniósł ogromną satysfakcję pracownikom PESA Bydgoszcz. Nagroda „Polska marka na świecie” została przyznana liderowi branży pojazdów szynowych za najlepszą ekspansję zagraniczną w – można by rzec – kategorii „Open”, bo wśród wszystkich firm w naszym kraju. PESA działając w jakże konkurencyjnej dziedzinie bardzo zaawansowanych technologicznie produktów była wówczas obecna m.in na rynkach Włoch, Rosji, Czech, Litwy, Ukrainy, Węgier, Rumunii , Bułgarii, Białorusi, a nawet Kazachstanu i budowała już pojazdy dla Niemiec.

Październik 2015 - Nagroda „Producent Roku” w konkursie Organizacji Transportu Publicznego Wielkiej Brytanii

Przyznane w Londynie wyróżnienie „Light Rail Awards” Organizacji Transportu Publicznego Wielkiej Brytanii w kategorii „Manufacturer of the Year” (Producent Roku) w konkursie pod patronatem renomowanego branżowego czasopisma „Tramways & Urban Transit” okazało się sukcesem w doborowej stawce pretendentów – renonomowanych producentów taboru szynowego. PESA wyprzedziła bowiem tak znane marki, jak Bombardier czy CAF, przekonując jurorów konkursu. Jurorzy docenili szerokie portfolio produktów (zwłaszcza ofertę konfiguracji pojazdów), elastyczność reagowania na zapotrzebowanie odbiorców, aktywną obecność na europejskim rynku tramwajowym oraz stosowanie nowoczesnych rozwiązań i technologii; m.in. w zakresie IT.

Luty 2016 - Design Award 2016

iF Design Award to  jeden z najbardziej prestiżowych konkursów w dziedzinie projektowania na świecie. Projekty zgłaszane są w 7 głównych dziedzinach: Produkt, Opakowania, Komunikacja, Architektura wnętrz, Koncepcje produktu, Usługi i Architektura. Nagroda jest przyznawana od 1954 roku. W edycji ‘2016 zgłoszono 5295 produktów i projektów z 53 krajów, uroczysta gala odbyła się w w centrum BMW Welt w Monachium. 58-osobowe, międzynarodowe jury gromadzące uznanych światowych specjalistów – ekspertów wzornictwa przemysłowego ogłosiło laureatem w kategorii „Komunikacja” (czyli w 2016 roku najlepiej zaprojektowanym – najładniejszym i najbardziej funkcjonalnym – pojazdem szynowym) pociąg PesaDART – wyprodukowany dla PKP Intercity i wówczas już eksploatowany w połączeniach dalekobieżnych. PesaDART to pierwszy polski zespolony pociąg standardu Inter City, osiągający prędkość 160 km/h i spełniający najnowsze normy europejskie dotyczące bezpieczeństwa.