Wodorowa lokomotywa manewrowa
Lokomotywa manewrowa z napędem wodorowym to efekt modernizacji lokomotywy SM42. Jest pierwszym etapem realizowanego w PESA programu wdrożenia technologii wodorowych w napędach pojazdów szynowych. Zebrane przy realizacji tego projektu doświadczenie wykorzystamy w projekcie pojazdu pasażerskiego z napędem wodorowym. Jego prototyp będzie gotowy w 2025 roku.
dr Lech Lipiński,
Kierownik Kontraktu pojazdy wodorowe
SM42-6Dn
Lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami trakcyjnymi o mocy 4x180kW. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW. Została również wyposażona system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód /antykolizyjny/. SM42-6Dn wyróżnia się designem, a istotnym elementem projektu jest usytuowanie kabiny maszynisty w części środkowej pojazdu, dzięki czemu lokomotywa zyskała nowoczesny wygląd, a obsługa większe bezpieczeństwo i komfort pracy.
Podstawowe dane techniczne SM42-6Dn Hydrogen
-
Przeznaczenie
Prace manewrowe i lekkie składy towarowe, bezemisyjna lokomotywa manewrowa dla terminali intermodalnych i 'zielonych portów'
-
Prędkość max.
90 km/h
-
Układ osi
Bo-Bo
-
Masa służbowa
70 t
-
Nacisk zestawu kołowego
< 175 kN
-
Moc ogniwa wodorowego
2x 85 kW
-
Zużycie paliwa
< 0.08 kg/kWh
-
Napięcie pracy DC zasilania
< 800V
-
Silniki trakcyjne
Asynchroniczne
-
Liczba silników trakcyjnych
4
-
Magazyn energii pośredniczący
-
pojemność baterii LTO
167 kWh
-
Zbiorniki wodoorwe
Ciśnienie - Pojemność Typ III // 350 MPa // 175 kg H2
-
Ciśnienie
350 MPa
-
Pojemność Typ III
175 kg H2
-
Prędkość tankowania
-
czas do to 120 g/s
max. 30 min.
-
System Sterowania Radiowego
Tak
-
System antykolizyjny
Tak
Inne pojazdy z tej kategorii:
Życzymy udanej podróży
Zespół PESA Bydgoszcz