Pierwszy Twist 2 rozpoczął jazdy z pasażerami w Częstochowie.

Pierwszy nowy tramwaj Pesa Twist 2 , zaprojektowany i wyprodukowany przez Pesa Bydgoszcz dla MPK Częstochowa wyjechał w trasę z pasażerami. Inauguracyjny kurs poprzedził briefing prasowy, który z zachowaniem zasad bezpieczeństwa został przeprowadzony na świeżym powietrzu na terenie zajezdni MPK.

„Po wykonaniu blisko 800 km jazd testowych bez pasażerów po częstochowskich torach, dziś pierwszy z dziesięciu zamówionych Twistów drugiej generacji wyjeżdża na regularne kursy. Mam nadzieje, że przypadnie do gustu częstochowiankom i częstochowianom w podobnym stopniu, jak tramwaje tego typu pierwszej generacji, których pasażerowie wypatrywali na przystankach i czerpali przyjemność z podróży” – powiedział prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk.

Nowy częstochowski tramwaj to udoskonalona wersja Twista pierwszej generacji, którego od pierwszego wejrzenia pokochali pasażerowie spod Jasnej Góry. W porównaniu do poprzednika, zmodyfikowano nadwozie, udoskonalono właściwości jezdne i widoczność. Twist 2.0 jest ponadto bogatszy o szereg udogodnień dla motorniczych i pasażerów, które poprawiają jakość pracy i podróży.

 „Komfort, nowe technologie i ekologia – w tych trzech słowach można podsumować cele, jakie stawialiśmy sobie projektując nowego Twista dla Częstochowy. Regulowane elementy kabiny motorniczego /pulpit, podłokietnik z zadajnikiem jazdy, podnóżek/, monitoring i diagnostyka online, klimatyzacja,  dwustronne wyświetlacze, nowoczesne, funkcjonalne biletomaty, czy odzyskiwanie i zasobnik energii …. to tylko kilka elementów nowej generacji tramwajów Pesa. Jestem przekonany, że docenią go zarówno motorniczy, jak i pasażerowie.”  – powiedział Marcin Grzyb , Dyrektor Sprzedaży Lekkich Pojazdów Szynowych Pesa.

Produkcja kolejnych tramwajów dla Częstochowy trwa, drugi egzemplarz dotrze pod Jasną Górę jeszcze w maju.

„Plan zakłada dostawy po 2 składy miesięcznie, więc we wrześniu powinien być już komplet na zajezdni. Każdy z nich będzie sukcesywnie przygotowywany do obsługi pasażerskiej, analogicznie do pierwszego” – zapowiedział prezes MPK w Częstochowie, Mariusz Sikora.
Wszystkie nowe Twisty 2.0 (10 sztuk) wyjadą na tory w całym mieście po zakończeniu wielkiej przebudowy starej linii tramwajowej, czyli za kilka miesięcy. Łącznie koszt rekordowego w historii miasta kontraktu tramwajowego realizowanego w ramach programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie” wynosi 204 mln zł (114 mln to przebudowa + 90 mln zakup tramwajów). 144 mln zł z tej kwoty to dofinansowanie z UE.