Aktualność
Pierwszy nowy swing już w Toruniu.
Już jest! Do Torunia dotarł pierwszy z pięciu nowych tramwajów typu „Swing”, które miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji zakupiło w 2020 roku. Tramwaj został dostarczony do zajezdni w nocy z 12 na 13 grudnia 2021 r.
Umowę na dostawę pięciu nowych tramwajów podpisano 21 lipca 2020 r. Ich dostawcą jest wyłoniona w przetargu bydgoska PESA. Koszt zamówienia to ok. 46,4 mln zł brutto.
– Zamówiliśmy w bydgoskiej PESIE pięć nowoczesnych tramwajów. Dzisiaj odbieramy pierwszy, kolejny jeszcze w tym miesiącu, następne w styczniu oraz w lutym. Wszystkie trafią na tory w Toruniu i będą jeździły ku zadowoleniu pasażerek i pasażerów – podkreślił prezydent Torunia Michał Zaleski. – Są przestronne, wygodne, z nieco większą liczbą miejsc siedzących, niskopodłogowe, przystosowane dla osób niepełnosprawnych, z ładowarkami, wi-fi, a co najważniejsze – jest to transport niskoemisyjny i cieszymy się, że w Toruniu mamy od 130 lat nie tylko tory tramwajowe, ale na tych torach coraz nowocześniejsze tramwaje.
– Bardzo się cieszę, że jednym z symboli Torunia, jako miasta przyjaznego, w którym się dobrze żyje, stają się produkowane w PESA Swingi. Do tej pory dostarczyliśmy do Torunia 17 tych nowoczesnych, komfortowych tramwajów, a dzisiaj dostarczamy pierwszy z pięciu nowych Swingów i to na 3 miesiące przed wymaganym terminem, a ja, patrząc na inwestycje w nowe linie tramwajowe i podejście miasta do niskoemisyjnego transportu publicznego, mam nadzieję, że będą zamówienia na kolejne – powiedział Rober Tafiłowski, wiceprezes Zarządu PESA Bydgoszcz.
Zgodnie z umową dostawy planowano w terminie 24 miesięcy od daty podpisania umowy. Pierwszy swing miał przyjechać do Torunia w marcu przyszłego roku, ale został dostarczony o około trzy miesiące wcześniej, niż zakładał harmonogram.
Nowy swing, tak jak cztery pozostałe, które są obecnie na różnych etapach produkcji, jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych, pięcioczłonowy, z całkowicie niską podłogą wyłożoną wykładziną antypoślizgową, wyposażony w klimatyzację, monitoring wizyjny, komputer pokładowy i WiFi. Ma, gniazda ładowania USB, biletomaty, zapowiedzi głosowe i wizualne przystanków, system zliczania pasażerów oraz monitory reklamowe. Ma 30 metrów długości.
– Nowy tramwaj jest podobny do Swingów, które już jeżdżą po Toruniu, ale zastosowano w nim kilka nowszych rozwiązań, m.in. ma większą liczbę miejsc siedzących – będzie ich 49 plus cztery rozkładane, a obecnie w pojazdach 122 NbT jest 40 miejsc siedzących. Ma też bardziej wydajną klimatyzację przy zmniejszonym zużyciu energii, a dzięki zastosowaniu nowego rodzaju izolacji termiczno-dźwiękowej poprawi się komfort akustyczny i temperaturowy na pojeździe – wylicza prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. – Dodatkowo z uwagi na mniejszą masę zastosowanego rozwiązania wpłynie to pozytywnie na mniejsze naciski tramwaju, a więc mniejsze zużycie kół. Ponadto nowy Swing ma czujniki dymu w przedziale pasażerskim, monitoring z funkcją obrazu w nocy, ruchomy, regulowany podłokietnik dla motorniczego, elektryczny regulowany podnóżek dla motorniczego oraz ładowarki USB dla pasażerów.
Jak obecnie wygląda plan dostaw pozostałych nowych tramwajów? Kolejny ma zostać dostarczony do końca grudnia br., dwa następne w styczniu, a ostatni w lutym 2022 r.
Gdy powstanie nowa linię do tzw. osiedla Jar (zakończenie budowy planowane jest 31 maja 2023 r.), nowe tramwaje zostaną skierowane przede wszystkim do jej obsługi, zaś do czasu jej oddania wspomogą inne trasy.
Zakup nowych tramwajów jest realizowany w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”, współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, zadanie „Zakup taboru tramwajowego niskopodłogowego”.