Aktualność

PESA unowocześni kolejne wagony dla PKP Intercity

Podczas międzynarodowych targów kolejowych InnoTrans w Berlinie, PKP Intercity podpisało umowę z PESĄ Bydgoszcz na naprawę na piątym poziomie utrzymania (P5) 59 wagonów serii 152A i 154A. Bydgoska spółka za wykonanie przedmiotu umowy otrzyma 376 mln zł brutto. To kolejny krok we wzmacnianiu parku wagonowego PKP Intercity i zwiększaniu komfortu podróży.

Prace zostaną podzielone na dwa etapy. W pierwszym z nich zostanie wykonana naprawa na 5. poziomie utrzymania z zachowaniem zasadniczych parametrów eksploatacyjnych 24 wagonów osobowych typu 152A i 35 wagonów 154A. Podczas drugiego etapu, po 18 miesiącach eksploatacji, wagony przejdą przegląd na 3. poziomie utrzymania

– ” Bardzo sprawnie realizujemy naszą strategię taborową. Z planowanych na lata 2017-2023 wydatków w wysokości 7 mld zł zakontraktowaliśmy już ponad 6,4 mld zł. W 99 proc. to są umowy z polskimi producentami, z czego bardzo się cieszymy. W 2030 roku chcemy wejść na poziom 88 mln pasażerów rocznie, w czym pomogą nam takie inwestycje, jak ta realizowana we współpracy z bydgoską spółką. Wyremontowane pojazdy będą służyć pasażerom w całej Polsce” – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Po wykonaniu naprawy wagony będą przystosowane do prędkości 200 km/h. Zaoferują liczne udogodnienia dla pasażerów, takie jak: WI-FI, indywidualne oświetlenie, nową klimatyzację, dynamiczny system informacji prezentowany na tablicach świetlnych czy nowe drzwi odskokowo – przesuwne. Umowa ma zostać zrealizowana do 2026 roku, a pierwsze wagony z kontaktu zostaną odebrane po 250 dniach od momentu przekazania ich do PESY.

-” Bardzo nas cieszy, że PESA Bydgoszcz może rozszerzyć współpracę z PKP Intercity, realizując kolejny już kontrakt. Pokazuje to zaufanie jakim zostaliśmy obdarzeni przez narodowego przewoźnika. Dzięki temu możemy dołożyć własną cegiełkę do powrotu polskiej kolei na dobre tory” – dodał Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

Owocna współpraca PKP Intercity z PESĄ Bydgoszcz

Podpisana umowa to kolejny przykład udanej współpracy pomiędzy bydgoskim producentem a PKP Intercity. Narodowy przewoźnik odebrał już od PESY 110 zmodernizowanych wagonów typu 111A-20, które przechodziły modernizację wraz z naprawą na piątym poziomie utrzymania. Do parku taborowego spółki dołączy jeszcze 15 takich pojazdów. Zakończenie ich odbiorów, zgodnie  z zapisami umowy, planowane jest w drugim kwartale 2023 roku, a wartość całego kontraktu wynosi 540,4 mln zł brutto. W bydgoskich zakładach modernizowane są również składy ED74. Do tej pory spółka odebrała 7 z 14 pojazdów. Wartość całego zamówienia wynosi 275 mln zł brutto, a ostatni zmodernizowany pojazd trafi do PKP Intercity w 2023 roku. Pod koniec 2020 roku PKP Intercity odebrało ostatnie ze 125 wagonów, które dla przewoźnika zmodernizowała bydgoska PESA. Tym samym zrealizowana została warta blisko 470 mln zł brutto umowa. Z nowoczesnych wagonów korzystają pasażerowie w całej Polsce. Podobnie jak z wielofunkcyjnych wagonów COMBO.

27 mld zł inwestycji w ekologiczną kolej

W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży. Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Pociągi PKP Intercity znacząco więc przyspieszą, ponieważ obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120-160 km/h. Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, np. osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, łączy mniejsze ośrodki z aglomeracjami, a także umożliwia wygodne podróżowanie po Europie zapewniając mieszkańcom coraz większej liczby miast i miejscowości dostępność komunikacyjną. W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W 2030 roku cała flota PKP Intercity będzie nowa lub zmodernizowana, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Przewoźnik dąży do tego, by oferować pasażerom wysoki oraz powtarzalny standard podróży i intensywnie rozwija ofertę dla pasażerów, by kolej stała się środkiem transportu pierwszego wyboru. Rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego wpisuje się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity ma ambicję, aby stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

PESA  to największy producentem taboru kolejowego w Polsce. Pociągi i tramwaje PESA kursują we wszystkich regionach Polski i większości dużych miast oraz w kilkunastu krajach Europy. Z tramwajów PESA korzystają m.in. mieszkańcy Warszawy, Wrocławia, Gdańska, Krakowa, Kijowa, Sofii, Segedu, Cluj i Jassów. Produkowane w Bydgoszczy pojazdy wożą pasażerów m.in. Deutsche Bahn, Trenitalia, Ceskiech Drahy oraz oczywiście PKP Intercity i Polregio. Nowa strategia „Pesa 2026+” opiera się na czterech filarach – ekspansji rynkowa, nowej platformie pojazdów Regio160, innowacyjności i nowoczesnych technologie produkcji oraz „Zielonej Pesa”. Nowa platforma Regio160 oferuje pełną rodzinę regionalnych i miejskich zespołów trakcyjnych o prędkości do 160 km/h, w tym pociągi piętrowe. Regio160 to modułowość i standaryzacja na wielu płaszczyznach – polega ona na ujednoliceniu konstrukcji wszystkich pojazdów, wymienności napędów oraz modułowej zabudowie dowolnie konfigurowalnego wnętrza. Platforma obejmuje szeroką gamę pojazdów z różnymi układami napędowymi, od bateryjnych i wodorowych (BMU i HMU) po rozwiązania hybrydowe (BEMU, HEMU) i rozwiązania wielosystemowe (3, 15, 25 kV). Nowe portfolio produktowe PESA obejmuje również pociągi premium HS o prędkości do 250 km/h oraz nową rodzinę Gama2 z lokomotywami elektrycznymi, last mile, dual power i wielosystemowymi. Produkcja pojazdów bezemisyjnych, w tym lokomotyw napędzanych wodorem i pociągów pasażerskich, jest kluczowym elementem strategii „Zielona Pesa”, która zakłada maksymalne ograniczenie śladu węglowego zarówno w produkcji, jak i eksploatacji pojazdów szynowych.