Aktualność
Pesa 760M zmienia Kolej Białoruską
Pociągi PESA 760M kursujące od początku grudnia na trasie Mińsk-Witebsk cieszę się popularnością wśród pasażerów.
Trzy nowoczesne 6-członowe składy wyprodukowane przez nasz zakład wypełnione są od 70% do nawet 100%. PESA 760M od 8 grudnia regularnie obsługują przewozy w klasie biznes na linii Mińsk-Witebsk. Pokonują tę trasę w 3 godziny (bez przystanków pośrednich) lub 3 godziny i 16 minut (zatrzymując się na stacjach w Boguszewsku, Orszy, Tołoczynie i Borysowie). Maksymalna prędkość osiągana przez składy na tej trasie to 140 km/h.
Kolej Białoruska planuje otworzyć kolejne tego typu połączenia wewnątrz kraju, między innymi z Mińska do Brześcia na granicy polsko-białoruskiej, a w tym celu Pesa dostarczy do połowy 2020 r. jeszcze 3 pojazdy 760M.
Przewozy realizowane przez pojazdy Pesy to zupełnie nowy standard dla klientów korzystających z usług Kolei Białoruskich. Są wyposażone w przedziały 1. i 2. klasy, gdzie jest łącznie 300 miejsc siedzących. Komfort pasażerów jest zapewniony dzięki klimatyzacji, dostępowi do Wi-Fi, gniazdkom do ładowania telefonów komórkowych, toaletom próżniowym oraz miejscom dla inwalidów.
– Dzięki nowym pociągom w końcu zbliżyliśmy się do cywilizacji – mówił białoruskiemu portalowi tut.by jeden z pasażerów.
O wygodę pasażerów dba również specjalnie przeszkolony personel Kolei Białoruskiej.
To kolejny kontrakt zrealizowany przez naszą spółkę na rynki wschodnie. Łącznie wyprodukowaliśmy dla kontrahentów z tego regionu świata 55 spalinowych zespołów trakcyjnych (DMU), w tym na Białoruś 16 DMU, na Ukrainę 14 DMU, na Litwę 22 DMU, do Rosji 2 DMU oraz 1 DMU do Kazachstanu. Potencjał dalszej współpracy dostrzega Dariusz Skotnicki, Dyrektor Sprzedaży Rynku Wschodniego PESA Bydgoszcz.
– Rynek wschodni jest bardzo perspektywiczny ze względu na ogromne potrzeby wymiany taboru szynowego na nowy oraz gęstość infrastruktury kolejowej – mówi.
Pierwsze zamówienie na dostawĘ dwóch spalinowych pojazdów inspekcyjnych 611M PESA zrealizowała dla Kolei Rosyjskich.
– Pojazdy te w ramach testów przekroczyły trudną do osiągnięcia dla szynowych pojazdów spalinowych barierę 200 km/h.
Skotnicki zauważa, że dostawy dla Kolei Białoruskiej to kolejny ciekawy kontrakt.
„Poza Pesą żaden producent na świecie nie zbudował wcześniej pojazdu spalinowego o takiej mocy i konfiguracji.”
– Poza Pesą żaden producent na świecie nie zbudował wcześniej pojazdu spalinowego o takiej mocy i konfiguracji. Od 2020 r. będą one posiadały certyfikat umożliwiający ich sprzedaż poza Białorusią dla klientów z Rosji, Kazachstanu, Kirgistanu i Armenii. Pojazdami tego typu zainteresowana jest też Litwa – podkreśla.
760M bije kolejne rekordy. Liczy ponad 134 metry długości, co sprawia, że jest to aktualnie najdłuższy spalinowy zespół trakcyjny w ofercie największego polskiego producenta pojazdów szynowych.