Kolejowa premiera roku – PESA zaprezentowała lokomotywę wodorową na TRAKO.

Pokaz SM42-6Dn, czyli pierwszej polskiej lokomotywy wodorowej PESA był chyba najbardziej oczekiwaną premierą Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2021, a potwierdziły to tłumy gości, którzy wypełnili targowe tory ekspozycyjne. O tym wydarzeniu wspomniał również Premier Mateusz Morawiecki w liście skierowanym do uczestników targów.

-„ W ramach tegorocznej edycji TRAKO odbędzie się między innymi premiera pierwszej polskiej
lokomotywy wodorowej – efektu współpracy PKP SA, PKN Orlen oraz PESA. Wierzę, że ta
szczególna inicjatywa będzie mieć kluczowe znaczenie dla przyspieszenia rozwoju tego typu
technologii w Polsce.” – napisał Premier Mateusz Morawiecki.

Znaczenie tego wydarzenia dla całej branży podkreślił w swoim wystąpieniu Minister Infrastruktury
Andrzej Adamczyk.

– „W Europejskim Roku Kolei to premiera symboliczna. Wdrożenie technologii wodorowych w
transporcie szynowym może mieć kluczowe znaczenie dla ograniczenia emisji CO2, a PESA,
polski producent, konsekwentnie realizuje projekty pojazdów szynowych z napędami wodorowymi,
potwierdzając kompetencje i innowacyjność naszego przemysłu. Ta lokomotywa to początek drogi
do polskich pasażerskich pojazdów szynowych napędzanych wodorem i kolejny krok na drodze do
celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i ekologiczna polska kolej – gratuluję i trzymam kciuki za
powodzenie projektu” – powiedział Minister Andrzej Adamczyk

„Premiera lokomotywy wodorowej PESA potwierdza olbrzymi potencjał rozwojowy firmy, która z
sukcesem przeszła bardzo trudny proces restrukturyzacji. Spółka wróciła na właściwe tory,
realizuje produkcję, terminowo dostarcza kolejne pojazdy klientom, a co najważniejsze – patrzy w
przyszłość, ma strategię i zespół, który potrafi budować innowacyjne pojazdy, które mogą służyć
unowocześnieniu taboru kolejowego w Polsce i ekspansji na rynki zagraniczne”.   – dodał obecny
na premierze Paweł Borys, Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.

PESA już dwa lata temu uczyniła niskoemisyjny transport szynowy bazowym założeniem swojej
strategii produktowej. Nowa platforma pojazdów pasażerskich Pesa Regio160 została
zaprojektowana m.in. w oparciu o napędy elektryczne zasilane z sieci trakcyjnej lub prądem z
baterii bądź ogniw wodorowych.

– „ W 2019 roku powołaliśmy specjalny zespół badawczo-rozwojowy, którego celem jest budowa
prototypów lokomotywy manewrowej i pasażerskiego zespołu trakcyjnego z napędami
wykorzystującymi ogniwa paliwowe zasilane wodorem. Współpracujemy przy realizacji tych
projektów ze strategicznymi partnerami – PKN Orlen i PKP SA, by razem podejmować działania
przyspieszające wdrożenie na polskiej kolei transportu szynowego napędzanego wodorem.” –
dodał Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz SA.

Lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami trakcyjnymi
o mocy 4x180kW. Została wyposażona w innowacyjne źródło zasilania, którym jest zero emisyjny
napęd wodorowy. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe
wyprodukowane przez firmę Ballard. Ogniwo o mocy 85 kW jest układem wytwarzającym napięcie
elektryczne w reakcji chemicznej wodoru z tlenem z powietrza atmosferycznego. Wodór pobierany
jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175kg. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy.

Lokomotywa została również wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający
maszyniście jednosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz system
rozpoznawania przeszkód /antykolizyjny/.

Prezentowana na TRAKO lokomotywa to prototyp, którego produkcja właśnie się zakończyła. Jego
koncepcja i projekt to dzieło bydgoskich konstruktorów, a przy jego realizacji spółka
współpracowała z wieloma uznanymi, krajowymi i zagranicznymi partnerami technologicznymi.
Były wśród nich takie firmy jak ABB, Ballard, Worthington, Luccini, Rawag, TSA czy CADD.

– „ Ten projekt to jak podróż w nieznane dla całego naszego kilkudziesięcioosobowego zespołu.
Prototyp jest gotowy, cieszę się, że mogliśmy pokazać go na Trako, a po targach kolejny etap, czyli
testy i badania, chcemy, żeby lokomotywa w przyszłym roku mogła wejść do eksploatacji w rafinerii
w Płocku” – zapowiedział Lech Lipiński, szef projektów pojazdów wodorowych PESA Bydgoszcz.

SM42-6Dn po modernizacji zyskała nie tylko innowacyjny napęd, ale również nowoczesny wygląd.
Minimalistyczna stylistyka bryły pojazdu nawiązuje do aktualnych trendów. Najważniejsza zmiana
to przeniesienie do części środkowej kabiny maszynisty, która jest dwukierunkowa, posiada część
socjalną i system klimatyzacji. Ze względu na powiększoną część techniczną zlikwidowano
pomosty boczne, a wejście przeniesiono na bok kabiny. Dzieło designerów PESA docenili jurorzy
tegorocznego konkursu Dobry Wzór organizowanego przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego –
lokomotywa wodorowa znalazła się wśród jego finalistów.

PESA w ramach rozwoju platformy Regio160 pracuje nad projektami kolejnych niskoemisyjnych
pojazdów. Są wśród nich elektryczne zespoły trakcyjne, które mają być przygotowane do zasilania
z sieci trakcyjnej, baterii lub paliwowych ogniw wodorowych. Pierwszy pasażerski pojazd PESA
napędzany wodorem ma wyjechać na tory na przełomie 2025/26 roku.
Spółka w ramach projektu pojazdów wodorowych nawiązała strategiczną współpracę z PKN Orlen
i PKP SA, a wkrótce podpisze porozumienia z kolejnymi partnerami, którzy chcą współpracowac z
PESA w ramach wdrażania technologii wodorowych w transporcie szynowym.