pesa

Strategiczna współpraca PKN ORLEN i Pesa Bydgoszcz przy technologii wodorowej

PKN ORLEN i Pesa Bydgoszcz będą współpracować na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu towarowego. Projekt ma na celu opracowanie pojazdu szynowego zasilanego wodorem.Podczas konferencji organizowanej przez Krajową Agencję Poszanowania Energii w Warszawie, spółki podpisały list intencyjny w tej sprawie.

Współpraca zakłada działania na rzecz rozwoju technologii transportu zeroemisyjnego.Obejmie wymianę informacji oraz badania, które doprowadzą do opracowania przez Pesa Bydgoszcz pojazdu szynowego wyposażonegow napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych. W konsekwencji obie firmy przeprowadzą testy pojazdów szynowych zasilanych wodorem i docelowo wdrożą je do komercyjnych rozwiązań. Technologia ta będzie mogła zostać wykorzystana zarówno w lokomotywach towarowych, jak i pojazdach szynowych przeznaczonych do przewozu osób.

Jesteśmy świadomi zachodzących zmian.Podobnie jak inne koncerny paliwowe przygotowujemy się do transformacji energetycznej. Dlatego koncentrujemy nasze działania i plany inwestycyjne między innymi na rozwoju sektora petrochemicznego, inwestycjach w odnawialne źródła energii oraz na rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Podjęliśmy już decyzję o budowie instalacji do doczyszczania wodoru, która powstanie w zakładzie w Trzebini, należącym do spółki ORLEN Południe. Rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego, który wykorzystywany będzie do napędu pojazdów elektrycznych, w tym lokomotyw planowane jest w 2021 roku. Podpisany drugi w bieżącym roku,po Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, list intencyjny z Pesa Bydgoszcz to kolejny etap, służący rozwojowi transportu opartego na ekologicznej technologii– powiedział Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Wodór to jedno z kluczowych źródeł czystej energii wspieranych przez Unię Europejską w celu budowy gospodarki zeroemisyjnej. Rozwiązanie to jest sukcesywnie wdrażane w całym  transporcie osobowym i towarowym.

Paliwowe ogniwa wodorowe to bardzo obiecująca technologia w transporcie kolejowym, a współpraca z największym producentem paliw w regionie w tym zakresie daje nam niepowtarzalną okazję do wdrożenia rozwiązań o dużym stopniu skalowalności. Na początek będą to lokomotywy towarowe z napędem wodorowym. Docelowo będziemy mogli wyprodukować całkowicie bezemisyjny zespół trakcyjny przeznaczony do obsługi ruchu pasażerskiego – mówi Krzysztof Zdziarski, Wiceprezes Zarządu Pesa Bydgoszcz ds. operacyjnych.

Jestem przekonany, że pojazdy napędzane wodorem to przyszłość motoryzacji. Wodór jest paliwem, które daje szansę na to, aby kolejne pokolenia mogły żyć w czystszym środowisku. Jego zaletą jest też stosunkowo duży zasięg i krótki czas tankowania, dlatego idealnym będzie wykorzystywanie tego paliwa do pracy ciężkich pojazdów szynowych. PKN ORLEN już teraz, w ramach grupy kapitałowej, w procesie produkcyjnym wytwarza blisko 45 ton wysokiej jakości wodoru na godzinę. Prowadzimy sprzedaż tego surowca dla aut osobowych na dwóch stacjach w Niemczech. Niebawem wodór zatankować będą mogli także kierowcy samochodów osobowych w Czechach, bowiem UNIPETROL z Grupy ORLEN w przyszłym roku rozpocznie budowę trzech stacji wodorowych. Teraz rozszerzamy nasz potencjalny rynek zbytu również o transport szynowy, który w przyszłości będzie miał znacznie większe zapotrzebowanie na wodór niż transport samochodowy – powiedział Józef Węgrecki, Członek Zarządu ds. Operacyjnych

Technologia wodorowa staje się coraz popularniejsza w sektorze transportu szynowego. Niedawno pojazdy tego typu zamówili niemieccy przewoźnicy, a rząd niemiecki ma pokryć aż 40% kosztów paliwa wodorowego. Technologia wodorowych ogniw paliwowych najbardziej rozpowszechniona jest w Japonii oraz w Kalifornii. Polska, między innymi za sprawą PKN ORLEN to jeden z największych producentów wodoru na świecie.

PKN ORLEN jest największą firmą w Europie Środkowo-Wschodniej, prowadzącą działalność na 6 rynkach macierzystych – w Polsce, Czechach, Niemczech, na Litwie, Słowacji i w Kanadzie. Koncern dysponuje nowoczesnymi aktywami zdolnymi do przerobu ponad 35 mln ton różnych gatunków ropy rocznie, a sprzedaż detaliczną prowadzi z wykorzystaniem największej w regionie sieci ponad 2800 stacji paliw. Oferta Grupy ORLEN to ponad 50 najwyższej jakości produktów petrochemicznych i rafineryjnych, sprzedawanych na 6 kontynentach w ponad 100 krajach. PKN ORLEN jest liczącym się graczem na rynku energii w Polsce, a zarazem największym przemysłowym producentem energii elektrycznej, dysponuje również własnymi zasobami ropy i gazu.

Pesa Bydgoszcz to największy polski producent pojazdów szynowych, stawiający od początku na własne projekty i rozwiązania techniczne powstające w liczącym ponad 300 pracowników Dziale Badan i Rozwoju. Pojazdy firmy jeżdżą w 11 krajach, a spółka uzyskała na nie 23 homologacje zagraniczne. Pesa dostarczyła już ponad 700 tramwajów oraz  prawie 600 zespołów trakcyjnych i lokomotyw. Spółka zajmuje się także modernizacjami, naprawami i utrzymaniem taboru kolejowego poprzez zakład w Mińsku Mazowieckim. Zatrudnia łącznie ponad 4 tys. osób.

Orlen PESa 25Orlen PESA 24 trOrlen PESA 20 trOrlen PESA 11 trOrlen PESA 09 trOrlen PESA 07 tr